28 Haziran 2014 Cumartesi

Best Glide Speed

   Uçaklar aerodinamik yapısından dolayı itiş gücünü kaybetseler dahi bir müddet daha uçmaya devam edebilirler. Bu durum süzülüş olarak adlandırılır ve uçağın takatsiz bir şekilde uçması demektir, yani hiçbir pilotun istemediği bir durumdur. Tabi  bu durum alçalmalarda, ihtiyaç halinde kontrollü bir şekilde motorlar rölantiye alınarak pilot tarafından da oluşturulabilir.

   Uçağımıza normal uçuş esnasında etki eden dört kuvvetten sadece üçü ile; Drag (sürükleme), Weight (ağırlık), Lift (kaldırma) uçmaya devam ederiz. Motorlarımızdan elde ettiğimiz Thrust (itiş) artık bizimle beraber değildir. Fazla derine girmeden kabaca şunu da belirtmek isterim, Lift/Weight ve Drag/Thrust birbirlerini dengeleyen kuvvetlerdir.

       


   Yukarıdaki resimde de göreceğiniz gibi süzülüş esnasında ağırlığın süzülüş hattına dik ve paralel sürükleme ve kaldırmaya eşit iki bileşeni ortaya çıkıyor. Glide Path açısı(y)'nı minimum tutmak için Drag/Lift oranını minimum (D/Lmin) tutmamız gerekir. Diğer bir deyişle Lift/Drag oranımızı maximum (L/Dmax) yapmamız gerklidir, bunu da minimum Drag hızı olan VMD süratinde sağlarız. 

   Bütün bu hesaplamalar üretici tarafından yapılarak Best Glide Speed adı altında kullanıcı manuellerinde belirtilir. Size düşen; süzülüş esnasında sizi etkileyen faktörleri bilmek ve limitler uymak olacaktır. Best Glide Speed haricinde yüksek ya da alçak sürat ile süzülüş yapmamız durumunda ise Glide Range (süzülüş mesafesi) her iki durumda da azalackdır. Bu da L/D oranının değişmesinden kaynaklıdır.




Süzülüş Performansını Etkileyen Faktörler:

Weight (Ağırlık):
   
   Ağırlık bir uçağın süzülüş açısını ve mesafesini etkilemez. Bunun sebebi ağırlık arttıkça aynı oranda Lift ve Drag da artacaktır. Bu da L/D oranını değiştirmeyecektir. Fakat daha ağır olan bir uçak VMD süratine ulaşmak için süratini, buna bağlı olarak da Rate of Descent (süzülüş oranı)'nı artıracakdır. Kısacası Best Glide Speed artacaktır.

Rüzgar:
   
   Rüzgarın Best Glide Speed'e etkisi yoktur. Ancak mesafe için bunu söyleyemeyiz. Eğer kuyruk rüzgarı alıyorsak Glide Range artacak, Kafa rüzgarı alıyorsak Glide Range azalacaktır. Çünkü Relative Air Flow (Tabi olduğumuz hava akışı)'a göre Glide Path aynı kalacak, rüzgar etkisinden Ground Speed (yer hızı) değişeceğinden mesafe de farklı olacaktır.

Flight Configuration (Uçuş Konfigürasyonu):

   Flaplar bilindiği üzere Lift'i artırdığı gibi Drag'ı da artırırlar. Fakat flapları açtığımızda L/D oranı belirli bir oranda düşer. Yine aynı şekilde iniş takımları da fazladan Drag yaratacağı için L/D oranını düşürürler. Bu da Glide Path'i artırır ve Glide Range'in azalmasına sebep olur. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder